- Hvad er et forbrugslån?
Et forbrugslån er et lån til forbrug, hvor du selv bestemmer hvad pengene skal bruges til. Et Forbrugslån er ikke øremærket til et specifikt formål, ligesom fx et billån eller et boliglån, og du skal ikke stille sikkerhed.
Vi foretager altid en kreditvurdering. Det er din sikkerhed for at du ikke optager et lån din økonomi ikke kan bære.
Du kan ansøge om et forbrugslån online, og i de fleste tilfælde få pengene udbetalt indenfor 3-5 hverdage.
- Hvad koster det at oprette et forbrugslån?
Det koster 1000 kr. + 2% af hovedstolen at oprette et forbrugslån. Vil du eksempelvis låne 41.837 kr., udgør stiftelsesomkostningerne 1.873 kr.
- Hvordan ansøger jeg om et Forbrugslån?
Du kan ansøge om et Forbrugslån ved at udfylde en online ansøgning. Hvis vi har de nødvendige oplysninger, og lånet ligger indenfor et beløb, der passer til din økonomi, kan lånet godkendes inden for få minutter.
Hvis vi har brug for lidt flere oplysninger, beder vi dig om at svare på seks simple spørgsmål om din økonomi. Din ansøgning bliver behandlet senest indenfor 3-5 hverdage.
- Hvad skal jeg have klart i forbindelse med låneansøgningen?
Når du søger, beder vi om dokumentation for visse udgifter. Det skyldes lovgivning, og skal sikre, at vi kun låner dig penge, som dit budget kan bære.
Eksempler på dokumentation, som sikrer dig en hurtigere behandling, og som du med fordel kan have klar, er:
- Ansættelseskontrakt.
- SU lån – Log ind på borger.dkÅbner i nyt vindue og download dokumentation, der fortæller hvor meget du skylder, hvornår du skal betale af på dit SU-lån og med hvor meget.
- Anden gæld – Hvis du angiver i din låneansøgning, at du har optaget ny gæld i år, skal du dokumentere det. Du kan evt. finde de relevante dokumenter på kreditstatus.dkÅbner i nyt vindue, hvis dit finansieringsselskab samarbejder med Kreditstatus
- Gældsoversigt - Hvis der på årsopgørelsen står, at overskydende skat bliver tilbageholdt af hensyn til Gældsstyrelsen, skal vi bede om en oversigt fra Gældsstyrelsen. Få oversigten ved at ringe til 70 15 73 04.
- Budget - Det kan være en fordel at have et budget klar, så vi hurtigt kan gennemgå din økonomi.
- Husleje-dokumentation – hvis du har en husleje, kan det være en fordel for dig at have dokumentationen på plads, så du hurtigt kan tjekke om vand og varme er inklusiv.
- Aktiver – har du eksempelvis en bil, har vi ofte brug for at vide information som model, årgang, værdi og restgæld. Vi vil ofte også gerne vide, om din bil er leaset.
- Hvem kan låne?
Med et Forbrugslån hos os, er der en række generelle krav, der skal være opfyldt, før du kan låne:
• Du skal være fyldt 18 år
• Du må ikke være registreret i RKI
• Du skal have permanent opholdstilladelse
- Hvad er forskellen på forbrugslån og kviklån?
Der er flere forskelle på Forbrugslån og kviklån.
Et kviklån er ofte kendetegnet ved meget små beløb, der lånes uden en kreditvurdering. Med et forbrugslån hos os, foretager vi derimod en kreditvurdering, så vi er sikre på, at din økonomi kan bære det, og du ikke ender med uoverskuelige låneomkostninger.
Ofte har et kviklån også en meget kortere løbetid end et forbrugslån. Det er ofte under 1 år. Hos Nordea kan du ikke få et kviklån. Med et Forbrugslån kan du derimod låne med op til 10 års løbetid.
Låneomkostningerne ved kviklån er ofte meget høje. Det viser sig ved en meget høj ÅOP – årlige omkostninger i procent. Med et Forbrugslån er låneomkostningerne ofte mere overskuelige, så du får et lån, som din økonomi kan bære.
Vi vil gerne hjælpe dig med at finde den bedste låneløsning. Du er derfor altid velkommen til at kontakte os, så vi kan finde den bedste løsning for dig.
- Hvad er forskellen på et forbrugslån og en kassekredit?
Med et forbrugslån låner du et bestemt beløb, som du modtager én gang. Du betaler lånet tilbage ved at afdrage hver måned over en aftalt periode.
En kassekredit er derimod en kredit, hvor du kun betaler for det beløb af kreditten, du bruger. Det er en måde at få ekstra luft i økonomien, som du kan benytte dig af, når du har brug for det.
- Kan jeg indfri lånet før tid?
Du kan indfri dit lån før tid, hvis du har mulighed for det. Og der følger ingen omkostninger eller gebyrer med at indfri lånet.
- Kan jeg låne mere end 375.000 kr.?
Det er muligt at låne mere end 375.000 kr. For at ansøge om det, skal du ringe til os på 70 33 22 88, eller sende en mail via din mobilbank eller netbank.
- Kan jeg forhøje mit Forbrugslån?
Ja, du kan forhøje dit lån ved at ansøge online. Når du logger ind, vælger du, at du ønsker at forhøje dit lån i stedet for at søge om et nyt lån.
Du kan ansøge om at forhøje dit lån op til et samlet beløb på 375.000 kr. Læs mere om forhøjelse af lån.
- Hvad er ÅOP (årlig omkostning i procent)?
ÅOP står for årlig omkostning i procent. ÅOP er summen af alle renter, gebyrer og andre omkostninger, du betaler for lånet.
Læs mere om ÅOP.
- Kan jeg låne uden at stille sikkerhed for lånet?
Modsat fx et billån, så skal du ikke stille sikkerhed for et Forbrugslån. Derfor er det som oftest betydeligt hurtigere at få bevilget lånet. Til gengæld er et Forbrugslån typisk dyrere end låntyper med sikkerhed, som fx et billån. Her stiller du sikkerhed i bilens værdi, når du optager billånet.
- Hvorfor kan jeg ikke få et forbrugslån?
Der kan være flere grunde til at du kan få afslag på at få et forbrugslån i Nordea.
Vi kan ikke imødekomme din låneansøgning hvis du:
- Er registeret i RKI eller Debitorregistret
- Ikke har opholdstilladelse i Danmark
- Har fået afslag på ansøgning om lån eller kredit indenfor de sidste 3 måneder
- Har mindre end 5.500 kr. tilbage at leve for af din indkomst efter betaling af faste udgifter.
Vi vil gerne sikre os, at du ikke ender med et lån, som din økonomi ikke kan bære. Vi laver altid en kreditvurdering, så vi ved, at din daglige økonomi ikke bliver overbelastet.
Læs om de typiske årsager til, at vi må give afslag på et lån.